تبلیغات
مجله اینترنتی MT - بررسی بازی mass effect 3

مرتبه
تاریخ : 10 خرداد 91
  • ناشر: Electronic Arts
  • سازنده: BioWare
  • سبک: Action Role-Playing
  • پلتفورم ها: PC | PS3 | X360
  • تاریخ انتشار: March 6, 2012

مطمئناً استدیوی Boiware جزء موفق ترین های چند سال اخیر است و عناوینی را روانه بازار کرده که اکثراً حرف های زیادی برای گفتن داشتند و دارند. یکی از این عناوین سری محبوب Mass Effect است که داستان های آن حول محور فرمانده Shepard روایت می شود. او یک نظامی وطن پرست و سمبل دفاع و مقاومت است که به تازگی، سومین شماره از این سری، مبارزات او برای حفظ کره زمین را به تصویر می کشد.

معرفی این بازی به پیش از VGA سال گذشته باز می گردد و آن ویدئوی معروف که ذهن ها را به جاهای زیادی برد. تا نام Mass Effect 3 در آن زمان تایید نشده بود، شایعاتی از یک عنوان اول شخص متکی بر ماموریت های یک تک تیر انداز وجود داشت. اما در رویداد VGA نسخه کامل این تیزر پخش شد و مشخص گردید که اینبار کره زمین در خطر است و ماموریت Shepard حفظ این سیاره است. شایعات و اخبار زیادی در طی بازه زمانی معرفی تا عرضه بازی وجود داشت و یکی از مهمترین آنها تایید بخش Multiplayer بود. یکی دیگر از اخبار مهم و شاید ناراحت کننده این بود که سازندگان تایید کردند که سری Mass Effect به پایان نرسیده، ولی این بازی آخرین دیدار ما با فرمانده Shepard خواهد بود. هرچند که برخی اشارات بازی که در ادامه متن آنها را ذکر خواهیم کرد در این مورد ایجاد تردید می کنند.



The War for Earth Has Begun

Reaperها هیولاهای ماشینی و عظیم الجثه ای هستند که به زمین حمله کرده اند و اگر زمینیان بخواهند به قدرت های خودشان اکتفا کننده قافیه را باخته و شکست می خورند. اما نباید فراموش کرد که آنان Shepard را دارند و او آخرین تیر برای نجات این سیاره است. فرمانده و سفینه معروفش، Normandy برای دریافت کمک و تجهیزات راهی کهکشان های مختلف می شوند و در این میان داستان های جذابی برای او رقم می خورد. اما انجام این ماموریت به این سادگی ها هم نخواهد بود و گروه Cerberus و رئیسش، Illusive Man مانع بزرگی بر سر راه هستند. دیگر باید ماجراهای شماره دوم و همکاری Shepard با این گروه و دستور گرفتن از Illusive Man را فراموش کنید و او را دشمن خود بدانید؛ چون او هم همین تصمیم را علیه شما گرفته.

یکی از ویزگی های بسیار خوب داستان بازی، حفظ تناسب بین افزودن شخصیت های جدید و استفاده از افراد قدیمی است. بازی آنچنان به پیشینه این شخصیت ها اشاره نمی کند و قصد ندارد بازی کردن را برای آنهایی که دو شماره قبل را تجربه نکرده اند سخت کند. برخی شخصیت های قدیمی همچون Miranda و Jack در بازی حضور دارند و برخی هم مثل EDI که از یک صدا به یک مبارز تبدیل شده و دارای جسم است حضوری غیر منتظره. شخصیت های جدید هم به خوبی جایگاه خود را در داستان بازی یافته اند و فقط به جهت اینکه نام بازی نقش آفرینی است پر از شخصیت نشده. هرچند که نباید فراموش کرد نوع تصمیم گیری های شما در این شماره و شماره دوم بر روی حضور یا عدم حضور این شخصیت ها تاثیر می گذارد. برای مثال اگر یک شخصیت در انتهای ME2 و با تصمیم گیری های شما کشته شده باشد و شما Save نسخه دوم را در این بازی Import کنید، دیگر نباید منتظر او باشید.

احتمالاً پیش از عرضه خبرهایی در رابطه با شخصیت اصلی مونث یا همان Shepard زن شنیده بودید. شخصیتی که Bioware ظاهر پیش فرض او را با نظرسنجی از میان کاربران انتخاب کرد. این شخصیت هم مانند Shepard اصلی قابل انتخاب است و می توانید مراحل داستانی را با او طی کنید. البته تغییراتی جزئی در داستان اجتناب ناپذیر هستند.



دنیای بازی هم مانند داستانش بسیار بزرگ است و باید انتظار داستان های زیادی همچون Star Wars را کشید. هر سیاره و هر منظومه ویژگی های خاص خود را دارد و بسیاری از اتفاقات آن به تاریخچه اش مربوط می شود. با وجود چنین دنیایی، تایید سازندگان مبنی بر اینکه شخصیت شماره های بعدی Shepard نخواهد بود دور از ذهن نیست. هرچند که باید توجه شما به ویدئوی پایانی بازی که خوشبختانه هیچگونه اسپویل داستانی ندارد جلب شود. پس از انتهای داستان بازی که به شما بستگی دارد چگونه باشد، پدر و پسری را می بینیم که در یک فضای آزاد ایستاده اند و از صحبت های رد و بدل شده بین آنها مشخص است که پدر مشغول تعریف کردن داستان فرمانده بوده و مدت ها از آن ماجراها گذشته است. در انتها پسر از پدرش می خواهد که داستانی دیگر از فرمانده Shepard برای او تعریف کند و او هم قبول می کند و در اینجا ویدئو پایان می پذیرد. نظر شما چیست؟ آیا سازندگان با این کار راه را برای روایت داستان های دیگر از Shepard باز گذاشتند؟

Destroy the Reapers

چه بخواهیم و چه نخواهیم Bioware با وجود مصاحبه های پیش از عرضه، دوست ندارد سری Mass Effect یک نقش آفرینی تمام عیار باشد و راه این سری از این مقوله جداست. این شماره یک اکشن تمام عیار با ویژگی های یک بازی نقش آفرینی است که می خواهد با همه نوع مخاطب ارتباط برقرار کند و به دنبال مخاطبین خاص نمی گردد. البته سازندگان حرکت صحیحی انجام داده اند و علاوه بر اینکه در ابتدای بازی می توانید کارهایی همچون ساخت شخصیت را انجام دهید می بایست از بین سه گزینه Action، Role Playing و Story یک گزینه را انتخاب کنید. در حالت Action تمام ویژگی های نقش آفرینی بازی همچون انتخاب های سریع و گفتگوها به صورت اتوماتیک انجام می شود و چالش اصلی شما مبارزه و نابود کردن دشمنان است. در حالت Role Playing انتخاب های آشنای ما فعال می شوند و می توان صحبت های شخصیت اصلی را انتخاب کرد و در مواقع لازم یک کار قابل انتخاب را انجام داد. بخش Story نیز برای کسانی طراحی شده که علاقه ای به چالش های گیم پلی ندارند و می خواهند با آرامش تمام از داستان بازی لذت ببرند. بنابراین بازی در این بخش آنچنان سخت نخواهد بود.



یکی از ایرادات صحیحی که به Mass Effect 2 وارد شده روند پیشبرد گیم پلی بازی بود. در شماره دوم شما در اکثر مراحل باید به سیارات مختلف سفر می کردید و افراد خاصی را به تیمتان اضافه می کردید. ایراد دیگر این بود که تمام این شخصیت ها یک داستان جدا و شخصی داشتند و از شما می خواستند در این ماموریت ها کمکشان کنید. این روند تکراری برای برخی جالب نبود و تا حدودی هم داستان بازی را از مسیر اصلی خود منحرف می کرد. اما در ME3 با تغییر رویه هوشمندانه ای مواجه می شویم و روند متنوعی را برای جذب نیرو تجربه خواهیم کرد. اینبار به جای یک شخص خاص باید به دنبال ارتش های مختلف باشید و جدا از قانع کردن آنها برای نجات انسان ها باید مواظب نوع رفتار آنها با یکدیگر باشید تا مشکلی پیش نیاید. دخالت های Cerberus در مسیر جمع آوری نیرو نیز چالش بر انگیز است و مبارزاتی متنوع پیش روی شماست.

بخش مبارزات بازی که بیشترین وقت شما را در طول بازی می گیرد بسیار لذت بخش است و ترکیب آن با عناصر نقش آفرینی همچون دستور دادن به اعضای گروه تنوع خوبی را در بازی ایجاد می کند. هنوز هم کاور گیری نقش بسزایی در پیشبرد بازی دارد و جابجایی بین کاورها نیز به خوبی صورت می گیرد. بخش دستور دادن به افراد و یا انتخاب یک نوع حمله خاص که با توقف زمان همراه بود هنوز هم وجود دارد و حس تاکتیک پذیر بودن نیروها را بهتر القا می کند. یکی از ایرادات جزئی این بخش که احتمالاً پس از مدتی به آن عادت خوهید کرد این است که در کنسول ها کلید دویدن و کاور گیری یکسان است و احتمال اینکه در هنگام دویدن، ناگهان شخصیت شما در یک مکان نامناسب متوقف شود کم نیست. به خصوص اگر در حال فرار از دشمنی باشید که نباید زیاد به او نزدیک شد. با افزوده شدن Omni-Blade به سلاح Omni-Tool، انجام حملات بدون سلاح گرم نیز بهتر انجام می شود، اما یکی از مشکلات این سلاح این است که تنها یک انیمیشن برای حمله در نظر گرفته شده و در صورت تکرار زیاد تا حدی خسته کننده خواهد شد.

همان طور که اشاره شد، وظیفه شما جمع آوری نیروی های لازم برای دفاع از کره زمین است و مثل شماره قبل به اشخاص خاصی نیاز ندارید و باید ارتش های گوناگون را آماده عزیمت به سمت زمین سازید. به همین منظور یک اتاق جدید به سفینه Normandy اضافه شده که War Terminal نام دارد. از طریق پنل این اتاق می توانید میزان نیرو های جمع آوری شده را مشاهده کنید و با استفاده از نواری که Min و Max تعداد این ارتش را نشان می دهد، از میزان پیشرفت خود آگاه شوید. البته در این اتاق کارهایی مانند گفتگوی تصویری با فرماندهان مختلف و صحبت با برخی متحدان نیز انجام می شود.



مانند نسخه قبل می توان شخصیت اصلی و Squad او را بروز رسانی نمود و با امتیازاتی که در هر مرحله کسب می کنید نمودار درختی توانایی های شخصیت ها را تکمیل کنید. هرچند که این نمودار آنچنان هم پیچیده نیست و به چند بخش ساده تقسیم شده است و حتی اگر نخواهید این کار را به صورت دستی انجام دهید می توانید این بخش را به صورت اتوماتیک به بازی بسپارید. یکی از بخش هایی که در این شماره حذف شده است بخش Bypass که مربوط به هک کردن سیستم های کامپیوتری بود می شود و این کار به صورت خودکار انجام می گیرد. به روز رسانی و یا تعویض سلاح ها در طول مراحل از طریق میزهایی مخصوص صورت می گیرد که پیش از این در عنوان Dead Space 2 مشاهده شده بودند. البته پیش از بروز رسانی سلاح های خود باید قطعات لازم را خریداری کرده باشید. یکی دیگر از قسمت های حذف شده اسکن سیارات است که در شماره قبل برای به دست آوردن منابع انجام می گرفت. اما اینبار یک سیستم اسکن کاملاً متفاوت در بازی وجود دارد که ما را از مواردی خاص در سیارات و یا ایستگاه های سوختی نابود شده آگاه می کند. البته باید توجه داشت که این کار Reaperها را متوجه ما می کند و اگر نوار مخصوص به این کار پر شود باید به سرعت از دست آنها فرار کنید.

وارد کردن Save شماره قبل که تصمیمات و اتفاقات گذشته شما را در این بازی دخیل می کند نیز روشیست که پیش از این در Mass Effect 2 نیز دیده بودیم. طراحی شخصیت نیز هنوز وجود دارد و اگر نخواهید از چهره پیش فرض Shepardها استفاده کنید می توانید شخصیت مورد نظر خود را از این طریق بسازید. در کابین مخصوص کاپیتات سفینه خود نیز می توانید لباس و زره های شخصیت خود را تغییر دهید. وجود یک زره که به سری Dragon Age مربوط می شود نیز جزء قسمت های قابل توجه این بخش است.

بخش Multiplayer یکی از قسمت های مهم اضافه شده به این سری است که مطمئناً به عنوان تجربه جدیدی از دنیای ME جالب خواهد بود. در این بخش یک مُد وجود دارد و هدف شما در این مُد از بین بردن موج های مختلف دشمنان است که به مرور قویتر می شوند. در این بخش 6 کلاس مختلف وجود دارد که نام آنها Adept، Soldier، Engineer، Sentinel، Infiltrator و Vanguard است که توانایی و قدرت های هرکدام متفاوت می باشد و شما با کسب امتیاز می توانید با آنلاک کردن آیتم های گوناگون موارد بیشتری برای مبارزه در اختیار داشته باشید. در هر کلاس شخصیت های مختلفی نیز وجود دارند که با کسب امتیاز باز می شوند و می توانید از آنها استفاده کنید. البته هرکدام از این شخصیت ها نیز مانند بخش داستانی امکان شخصی سازی پوشش دارند.



Live in Galaxy

شاید بتوان با اطمینان گفت که موتور Unreal با وجود ایراداتی که به آن وارد است در این بازی به بهترین نحو ممکن درخشیده است. البته نباید فراموش کرد که سازندگان بهبود های زیادی را بر روی این موتور انجام داده اند و موتوری که ME3 با آن ساخته شده تفاوت های زیادی با نمونه منتشر شده از سوی Epic دارد.

طراحی محیط های بازی چشم نواز و زیباست. شاید با خود بگویید که مگر جنگ و کشتار در سطح کهکشان زیبایی هم باقی می گذارد؟ جواب اینجاست که زیبایی طراحی های بازی نوع طراحی همین محیط های مخروبه و در برخی موارد مانند دور نمای شهر Citadel پارادوکس آنهاست. طراحی هنری بازی با هوشمندی انجام گرفته و هر از گاهی با محیط های متفاوت با آنچه فکر می کنیم روبرو می شویم. محیط های جنگ زده و مخروبه بازی نیز به تناسب از زیبایی های خاص برخوردارند که باعث کاهش فوق العاده خسته کننده بودن لوکیشن ها می شوند. نور پردازی بازی جدا از اینکه واقع گرا و یا فانتزی است زیبا و چشم نواز است و جلای دو چندانی به محیط های بازی بخشیده.

طراحی اجسام و آبجکت های بازی به دلیل اینکه اکثراً به عنوان کاور استفاده می شوند و به آنها نزدیک خواهید شد با بی توجهی انجام نشده است و پرداخت مناسبی دارند. هرچند یک مشکل که یکی از ایرادات موتور Unreal بوده و به نظر می رسد در این نسخه موتور حل نشده باقی خواهد ماند، دیر لود شدن برخی تکسچر هاست که خصوصاً در زمان مشاهده یک سیاره از طریق Galaxy Map به کندی انجام می پذیرد.

طراحی چهره ها را می توان به دو قسمت تقسیم کرد. بخش اول به شخصیت های اصلی و مهم بازی همچون خود Shepard (چهره های پیش فرض) و یا Anderson مربوط می شود که بسیار خوب و حساب شده انجام شده است و جزئیات پوست آنها به وضوح قابل مشاهده است. در بخش دوم شخصیت هایی حضور دارند که حضور زیادی در داستان ندارند و به همین دلیل کار زیادی بر روی آنها انجام نشده است. البته نقطه قوت بازی این است که تعداد این شخصیت ها آنچنان زیاد نیست و از این لحاظ می توان به طراحان گرافیکی بازی آفرین گفت که تنها در موارد تقریباً بی فایده دست به پرداخت کمتر زده اند. هرچند که تعداد زیاد شخصیت های کلیدی بازی نیز مزید علت شده است.



البته گرافیک بازی بدون ایراد نیست و متاسفانه برخی باگ ها که تعدادشان خیلی هم زیاد نیست خود را به لیست مشکلات بازی اضافه کرده اند و فرو رفتن اجسام در داخل یکدیگر یکی از مهمترین آنها است. برای مثال هنگامی که فرمانده بخواهد اسلحه خود را تعویض کند، در هنگام قرار دادن اسلحه اول در محل خود مشاهده می کنیم که اسلحه در بدن او فرو می رود. از این دست مشکلات در چند قسمت دیگر بازی نیز دیده می شوند که مانعی برای بدون ایراد دانستن گرافیک بازی هستند. یکی دیگر از اشکالات این بخش بعضی حرکات شخصیت تحت کنترل است. حتماً همه می دانید که اگر کلید مربوط به حرکت در کنترلر را تا انتها فشار ندهیم، شخصیت ما با سرعت کمتری حرکت خواهد کرد. در این بازی نیز این قانون رعایت شده؛ با این تفاوت که به جای حرکت آهسته تر فرمانده به صورت Slow Motion حرکت می کند و این بخش بیشتر شبیه به کند شدن زمان یا همان Adrenaline Rush در همین بازی است.

Unique

موسیقی های بازی توسط یک تیم پنج نفره ساخته شده و باید آنها را جزء نقاط قوت بازی محسوب کرد. تنوع موسیقی های بازی خوب است و به خوبی با شرایطی که در آنها قرار گرفته ایم تطابق دارند. تم حماسی هم که برای یک بازی با این داستان اجتناب ناپذیر است و بدون شک بهترین انتخاب بوده است.

اما باید به یکی از ارکان بازی هایی با این تعداد شخصیت اشاره کنیم؛ بخش صداگذاری شخصیت ها بسیار کامل است و نوع بیان صداگذاران کاملاً حساب شده می باشد. جدا از این بحث باید به افکت گذاری روی این صداها جهت هماهنگی با ظاهر و خصوصیات موجودات فضایی اشاره کرد که همچون گذشته متنوع و جذاب است. برای مثال نوع گویش Salarianها جذابیت خاص خود را دارد و همین امر به درک بیشتر حضور در یک دنیای بزرگ کمک می کند.



تعداد صداگذاران بازی نیز بسیار زیاد هستند و با تعداد زیادی از دوبلورهایی طرفیم که باید در مقابل نام آنها عبارت Additional Voices حک شود. البته جدای از تمامی این مسائل باید اشاره ای دوباره به صدای فوق العاده Martin Sheen که بدون شک شخصیت Illusive Man بخش مهمی از محبوبیت خود را به او مدیون است نیز داشته باشیم.

Mass Effect

Mass Effect 3 با پیشینه ای خوشنام عرضه شد و از همین ابتدای سال به خوبی نام خود را در بین عناوین برتر قرار داده. مهم نیست که چه عناوین قدرتمندی در ادامه سال میلادی عرضه خواهند شد، این بازی به همین سادگی ها عقب نخواهد کشید.

فرمانده Shepard با تمام قوا به Reaperها حمله کرده و قصد دارد نسل بشر را حفظ کند. شما هم همراه او هستید؟


طبقه بندی: ▼------>گیم،  گیم، 
برچسب ها: بررسی، بازی، بررسی بازی، mass effect، mass effect 3، بررسی mass effect 3،
ارسال توسط M T

VPN setup

قالب وبلاگ

دانلود رایگان